Cenap Şahabettin Hayatı Biyografisi ve Eserleri Hakkında Kısaca Özet Bilgi (1870-1934): 1887’de on yedi şiirden oluşan ve ilk şiir kitabı olan, “Tâmât”ı yayımlamıştır. 1894’ten sonra yaptığı seyahatler, gezi edebiyatımıza önemli yapıtlar kazandırmıştır. Sıhhiye müfettişi olarak Arabistan’a, Kızıl Deniz kıyısındaki Cidde şehrine gönderilmiş, o zaman için hayli güçlükler taşıyan bu uzun seyahatin notlarını Servet-i Fünûn’da yayımlamış, […]...
Türk Edebiyatında Eleştiri (Tenkit) Eleştiri veya tenkit kelimesi, kökeni Yunanca’ya dayanan bir kavramdır ve “hüküm vermek” anlamına gelen “krites” kelimesinden türemiştir. Fransızca’da ise “critique” olarak kullanılır. Eleştirinin tarihi, Pierre Bayle’nin 1695’te yayımlanan “Dictionnaire historique et critique” adlı eseri ile başlar. Eski dönemlerde eleştirmen, gramerci ve ilolog terimleri neredeyse birbirinin yerine kullanılırken, hümanistler sonraları “critic” terimini, […]...
Servet-i Fünun Edebiyatından Önce Tenkit Tanzimat Dönemi edebî tenkitleri, dönemin edebî gelişiminde olduğu gibi yine iki safhada şekillenmiştir. Birinci dönemde Divan Edebiyatı’na ağır hücumlar yapılmış, hayal ve mazmunlarla şekillenen suni bir yapısı olduğu konusunda tenkit edilmiş, bu edebiyatın artık farklı kültür dairesine uyum sağlamaya çalışan bir milletin sanat anlamında beklentilerini karşılamayacağı savunulmuştur. İkinci dönemde ise, […]...
Servetifünun Dönemi Türk Edebiyatında Roman Servetifünun Dönemi, 19. yüzyıl sonları ve 20. yüzyıl başlarında Osmanlı İmparatorluğu’nda gerçekleşen bir edebi dönemin adıdır. Bu dönemin edebi eserleri arasında romanlar da geniş bir yer tutmaktadır. Bu yazımızda, Servetifünun Dönemi romanı hakkında detaylı bilgi vereceğiz. Servetifünun Dönemi Romanı Nedir? Servetifünun Dönemi Romanı, Servetifünun Edebiyatı’nın bir alt dalıdır. Bu dönemdeki […]...
Mehmet Rauf Kimdir Biyografisi Hayatı Kişiliği Hakkında Kısaca Bilgi Halit Ziya’dan sonra Servet-i Fünun Edebiyatı romanının en önemli ismidir. Mehmet Rauf, Eserlerinde romantik duygular, hayaller, hüzünler, karamsarlık, aşk gibi konuları işlemiş, sosyal yaşama pek yer vermemiştir. Süslü, edebi sanatlarla dolu şiirsel bir anlatımı vardır. Dil ve üslubu, Servet-i Fünun Edebiyatı dönemindeki çağdaşlarına göre sade ve […]...
Servet-i Fünun Edebiyatı (Edebiyat-ı cedide) Dönemi Şiiri Bu dönemin şairleri nazım birimi olarak dizeyi seçmişler, anlamca yedi sekiz cümlede tamamlanan uzun cümleler kullanmışlardır. Bu özellik, şiirin düz yazıya yaklaşması sonucunu doğurmuştur. Aruz ölçüsü kullanılmış ve Türkçeye başarı ile uygulanmıştır. Sadece Tevfik Fikret, yazdığı çocuk şiirlerinde heceyi kullanmıştır. (Şermin) Divan edebiyatı nazım şekilleri tamamen terk edilmiş; […]...
Edebiyat-ı Cedide’nin (Servet-i Fünun Edebiyatı) Oluşumu 1896’ya gelindiğinde I. ve II. Tanzimat sanatçılarından bir kısmı ölmüş, bir kısmı da baskılardan dolayı kabuğuna çekilmiştir. Bu sebeplerden ötürü bir edebiyat boşluğu doğmuştur. Recaizade Mahmut Ekrem, edebiyat dünyasındaki bu boşluğu doldurmak için genç yazarları Ahmet İhsan Tokgöz’ün satın aldığı Servetifünun dergisi etrafında toplayarak yeni bir edebiyat topluluğu oluşturmuştur. […]...
Servet-i Fünun Dergisinin Kapanışı Servet-i Fünun dergisi, 1896 ile 1901 yılı arasında şiir, hikaye (öykü), roman, edebiyat araştırmaları, tenkit vb. türlerdeki neşriyatına beş yıl devam etti. 1901 yılının Ekim ayında Hüseyin Cahit’in Fransız İhtilali’nden bahseden bir yazısı üzerine dergi kapandı, topluluk da dağıldı. Bu tarihten sonra topluluğun üyeleri, eserlerini münferit olarak yayımladılar. Servet-i Fünun Edebiyatı’nın […]...
Servet-i Fünun’da Dil ve Üslup Servet-i Fünun’daki tahkiyenin dili ve üslubu, o güne göre de bugüne göre de ağır ve terkiplidir. Arapça ve Farsça sözcükler okuyucuları hayli sıkıntıya sokmuştur. Bu manada batı edebiyatının klasik anlayışına benzeyen sağlam yapılı cümleleri ve entellektüel bir vokabüleri vardır. Bu dönemde yazarlar, dil konusunda Tanzimat edebiyatı döneminin hikaye ve roman […]...
Belli dönemlerde, aynı edebi anlayışa ve hayat görüşüne sahip edebiyatçıların belli bir alanda bir araya gelerek birbirinin edebi görüşlerini destekler nitelikte eserler vermesine edebi topluluk adı verilir. Edebiyatımızda özellikle Yeni Türk Edebiyatının başlamasıyla ilk olarak Tanzimat Edebiyatı Sanatçıları çeşitli gazeteler etrafında toplanarak çeşitli türlerde eserler vermişlerdir. Bu yazımızda ise bu edebi topluluklarda yer alan sanatçıları […]...
Servet-i Fünun Edebiyatının Romancısı Halit Ziya Uşaklıgil Hayatı Biyografisi Eserleri Romanları Hakkında Kısaca Özet Bilgi Küçük yaşlarda roman ve hikâyeye ilgi duymaya başlamış, aldığı eğitim vesilesiyle Fransızca eserlerden de çeviriler yapmıştır. Hizmet ve Ahenk gazetelerini çıkarmıştır. Yazı hayatında Hizmet gazetesinin önemli yeri vardır. Hikayeleri ve mensur şiirlerinden oluşan pek çok eserini ilk olarak bu gazetenin […]...
Servet-i Fünun Dönemi’nde Tiyatro: Tanzimat Dönemi’nde II. Abdülhamit idaresi tarafından Osmanlı Tiyatrosu’nun kapatılmasının ardından Türk sahneleri tuluat oyunlarına kalmıştı. Bu kumpanyalar 1908’de ilan edilen II. Meşrutiyete kadar hâkimiyetini devam ettirmiştir. baskının neticesinde Abdülhak Hamit Tarhan ve Ahmet Mithat Efendi‘nin daha çok kaleme aldığı “okunmak için piyes” anlayışı, Servet-i Fünun Dönemi Edebiyatında de devam etmiştir. Bu […]...
Bir Döneme Damgasını Vuran Tevfik Fikret Hayatı Biyografisi Hakkında Detaylı Geniş Bilgi Türk edebiyatında Servet-i Fünun şiiri demek, Tevfik Fikret ve Cenap Şahabettin‘in şiir anlayışı demektir. Bu iki mühim şahsiyet, kendileriyle aynı görüşü paylaşan edip nesildaşlarının anlayışlarım kuvvetle şekillendirmiştir. T. Fikret ilk şiir denemelerinde, gördüğü edebiyat ortamı sebebiyle, eski anlayış çerçevesinde kalmıştır. Sonraları eğitim gördüğü […]...
Mehmet Emin Yurdakul Hayatı Biyografisi Edebi Kişiliği ve Eserleri Hakkında Kısaca Özet Bilgi (1869-1944): “Türk şairi, Milli şair” unvanını almıştır. 1987’de Yunan Harbi sırasında yazdığı “Cenge Giderken” şiiriyle tanınmıştır. Milli Edebiyat akımı ve Türkçülüğün önde gelen temsilcilerindendir. Sanatı, düşüncelerini aktarmada bir araç olarak görmüştür. Türk Yurdu Cemiyeti ve Türk Ocağfnın kurucularındandır. Ayrıca Türk Yurdu dergisinin […]...
Şâir. İstanbul’da doğdu. Namık Kemal‘in oğludur. Babasının mutasarrıf olarak bulunduğu Rodos ve Sakız adalarında özel dersler gördü. 1887’de İstanbul’a geldi. Sultan II. Abdülhamid devrinde Mabeyn kâtibi oldu. 18 yıl sonra Kudüs mutasarrıfı oldu (1906). Beyrut (1908) ve Cezayir valiliğinde bulundu (1908,1912). Dârülfünûn’da, Maltepe Askerî Lisesi ile Galatasaray’da edebiyat dersleri verdi. 1913-1933). İstanbul’da öldü. Kabri, Zıncirlikuyu […]...
Okumak için gittiği Paris’te başarılı olamayıp yurda dönen Meftun Bey’in alafranga bir hayat sürme merakı etrafında olgunlaşan bir romandır. Meftun Bey, Kasım Efendi, Lebibe, Mahir eserin kahramanlarıdır. Romanda anlatılan, alafrangalık budalası züppe bir tip olan Meftun’dur. Paris’ten dönünce, oradaki yaşamını köşkte de sürdürmeye çalışır, köşktekilere alafrangalık dersleri vermeye kalkar. Daha da zenginleşmek için pinti ve […]...